Ikväll grillar vi maten på glödbädd...

UR DAGBOKEN -den 1:a februari.

Efter hotellfrukosten kom Ibrahima /taxigubben som hjälpte oss från igår tillbaka. Han skjutsade Tony till Guinea Bissaus konsulat några hundra meter bort från hotellet. Bilpapperen var klara och 300 000 gf blev priset. Ca 450 sek. Nu kunde vi köra mot gränsen. Bilen rullade på och vägen var till en början asfalterad, lite små hål här och där men hyffsad ändå. Guniea bjöd på en fantastisk utsikt när vi tog oss upp för bergen på slingriga vägar. Än så länge åkte vi på en röd väg, alltså den bästa vägen.

När det på eftermiddagen började kurra i magarna och mörkret började falla bestämde vi oss för att vi skulle grilla kvällens middag. Vi åkte förbi en hel rad med grönsaksförsäljare som alla "så klart" sålde samma saker. Vi tog första bästa försäljare som hjälpte oss att plocka i ordning en korg med aubergine, lök, tomat, sötpotatis och någon grönsak vi tror var pumpa. Nu skulle vi bara hitta någonstans att sova. Strax innan staden Mamou såg vi en ”skogsskola”som vi även läst om i Lonely Planet. Vi svängde in och efter att vi pratat med några män fick vi klartecken att slå upp våra tält. Det skulle även cirkulera 4 vakter under natten, två militärer och två civila. Grillen tändes och grönsaksspetten gjordes i ordning, det skulle bli gott med mat. Efter en bra stund hade vi inte tålamod att vänta länge och maten plockades av grillen. Det var smaskens och som efterrätt provade vi även att grilla en matbanan, den fick godkänt. Sen var det bara att slänga sig i säng.