Målet för idag! Big Millis Backyard i Ghana...

Ur DAGBOKEN den 17 januari.
* Antal mil idag: 35.
* Vädret: 35 grader, soligt men disigt.
* Bilen: Service -Byte av olja och oljefilter. Påfyllning bakaxelolja och skaffade en yttre gummitätning till drivaxeln. Renblåsning av luftfilter.

Idag fick frukostens flingor blandas med mjölk och vatten. Mjölken hade nästan tagit slut. Och när den ena efter den andra vaknade upp och kom ut ur sina taktält tyckte vi att det såg annorlunda ut från igårkväll då vi slog upp tälten. (Vi var nog ganska trötta igårkväll).

Målet med dagen är att komma fram till Big Millis Backyard i Ghana. När vi höll på att äta frukost fick vi besök av någon närboende, som kom bärandes med på machete och en trampfälla. Han såg rätt förvånad över att se ett gäng västerlänningar sittandes i en ring på stolar ätandes frukost. När vi packat ihop allt så körde vi vidare på den ganska dåliga grusvägen som skulle ta oss fram till en av Togos bättre vägar om några mil. Allt gick smidigt och vi tuffade på i bra hastighet söderut. Innan lunch så kom vi fram till Lome. Ytterligare en huvudstad i Afrika.

Rätt som det var så var det något nytt vi såg. Havet, palmer och sandstränder... FANTASTISKT!!! Vi stannade så fort vi kunde och sprang ut och doppade tårna i det varma, stärkande och renande vattnet. Vi fortsatte sedan några minuter och vi var framme vid gränsen Togo/Ghana. Där blev vi nästan överfallna av folk som ville hjälpa oss med gränsövergången. Tony valde ut en av dom som fick bli vår guide. Allt gick väldigt byrokratiskt till, lång väntan mitt på dagen. Vi blev nog ganska tagna av den höga tempraturen och den 100% luftfuktigheten. Nu var vi verkligen nere i ett tropiskt klimat.

Efter gränsen så bar vägen oss mot Ghanas huvudstad Accra. Efter ett tag började alla bli lite hungriga. Så vi stannade vid en liten by där det skyltades om en restaurang. Tji fick vi! Det hade kanske varit en restaurang där eller det kanske skulle bli, men hur som helst så fanns det ingenting där idag. Vi blev tipsade om ett annat matställe tvärs över gatan, vi gick dit. Där serverades vi en god matig fisk med en kryddstark sås, till det fick vi en degklump, påminde lite om mannagryn fast kompaktare, den smakade inte speciellt mycket, men på hela taget så var vi nöjda med maten. Med varsin dricka så gick hela kalaset på 20 Cedi, vilket vi tror är runt 80 kr, rätt så överkomligt när man delar det på 6 personer. Vi körde också förbi Ghanas svar på MC Donalds, (AL Donalds).

Vägen mot Accra var bra, Big Millis fanns på GPS:en så det var bara att följa anvisningarna. Helt plötsligt såg vi en massa Landrover Defenders, bärgningsbilar. Vi stannade och frågade efter en Landrover verkstad. Vi fick en guide som visade vägen dit. In i kåkstäderna utanför, utan riktiga vägar och med öppna kloaker, det luktade fantastiskt. Vi körde småvägarna mellan plåtskjulen, en ganska lång sträcka med svängar lite här och var. Rätt som det var så visades vi in bakom en port, där stog det massor med Landrovers, både ”nyare” och äldre modeller. Vi fixade en ny gummipackning för drivaxeln, bytte motorolja, blåste rent luftfiltret och fyllde på med växellådsolja i drivaxeln, det tog någon timme. Men nu kunde vi köra på utan oro över bilen.

Sen skulle vi leta upp en bankomat och möttes av Accras välkända bilköer. Dom jobbigaste bilköerna i Stockholm är en barnlek i jämförelse. Efter att vi testat 4 bankomater utan att få ut några pengar så gav vi upp, sista stället sa att det bara var GT-bank som tog mot Visa och Mastercard. Vi åkte mot Krokobite beach och Big Millis Backyard. Efter nån halvtimme så stötte vi p den orangea skylten som löd GT-bank. Nu hade vi ny monopolpengar i fickan. Här ifrån skulle det bara vara 5 mil kvar innan kvällsvilan, klockan var nu lite efter sex, så en timme borde det ta. Men icke sa nicke, köerna var fasansfulla, stod helt stilla, rullade några meter sen stopp. Trafiken stod verkligen helt stilla. Tre timmar senare och vi hade fortfarande flera mil kvar. När klockan var lite efter 22:00 var vi framme. Där möttes vi upp av Junior som visade upp de rum som fanns lediga. Äntligen dusch och toalett!. I kväll skulle vi äntligen få lukta gott igen! Vi firade med varsin öl i baren. Nu skulle vi få vila upp oss i en och en halv dag. Sola, bada, tvätta sig, äta gott och sova i en säng!