Med Rough Expeditions Sweden är du en expeditionsmedlem. Inte en charterresenär.
Vi gör det mesta gemensamt. Det handlar om att bygga upp och ner våra nattläger, samla ved, köra bilarna och rengöra bilarna. Matinköp och matlagning, vattenstatus, materialvård, service, reparationer och städning. Vi utser en ansvarig i respektive ansvarighetsområde.
Varje expeditionsmedlem tilldelas enklare uppgifter att sköta under själva resan. En roll som alla deltagare har är att hjälpa till när det behövs. Ibland kan väglaget vara så dåligt att det krävs ett tungt arbete utanför bilarna för att hålla bilarna på vägen.
Därför är alla deltagare på en expedition viktiga i sin egen roll som expeditionsmedlem. Du är en deltagare på en expeditionsresa där du är ansvarig för att hjälpa till när det krävs. Många ovanliga händelser kan bli din nya vardag. Vi kör många mil tillsammans och oftast genom ett flertal länder.
Våra expeditioner handlar om att delta i ett reseäventyr där vi faktiskt inte riktigt kan veta vad som egentligen kommer att hända. Och i expeditionens natur så är ingenting planerat före avresan. Däremot så kommer vi få många möjligheter under resan att se närmare på. Det är inte alltid är helt självklart på att vi kommer fram till slutmålet. Vissa sträckor kan vara känsligare. Det har hänt att vi inte kommit fram till den slutdestinationen som var planerat. Det finns inga garantier på det. Du som expeditionsmedlem på våra resor måste vara inställd på att sådant kan hända.
Områdena vi kör igenom är högst varierande och det är synen, lukten, upplevelserna, maten och känslan av att "bara vara där" som är vår expedition. Oftast är det de oplanerade händelserna längs vägen som blir de bästa upplevelserna. Du kommer förmodligen få upplevelser som charterturisten aldrig någonsin kommer i närheten av.
Hur kör vi våra resor då?
Rent praktiskt. I början på våra expeditioner kör vi fler mil om dagen än vad vi gör i slutet på en expedition. Det är för att vi inte skall ha många mil kvar till slutdestinationen, när det är få dagar kvar av tiden vi har av vår resa. Med andra ord blir det lugnare och lugnare körtempo ju längre vi kört. Och vi säkrar då samtidigt upp att komma fram till måldestinationen inom utsatt tid.
Rough Expeditions har utsatta deadlines på platser/destinationer som skall vara passerade vid vissa datum. Ligger vi bra till fortsätter vi som planerat. Ligger vi efter i tid kompenserar vi det med längre körsträckor tills vi är ifatt igen enligt grovplaneringen.
RISKER!
Rough Expeditions planerar inte resor genom områden där extrema sjukdomsrisker finns, där krig pågår, eller om säkerhetsrisken är påtaglig. Däremot så kör vi ibland genom länder som Svenska UD avråder ifrån att besöka. UDs rekommendationer ligger inte som en självklar grund och anledning till att vi inte kör vissa sträckor.
Våra resor kan ibland vara kantade med risker som ligger utanför både arrangörens och din egen kontroll. Som expeditionsmedlem är du därför med på resan och deltar i den helt på egen risk och under eget ansvar.
Riskerna under en pågående resa kan i vissa lägen snabbt förändras och göra säkerheten för "liv och lem och egendom" till en stor fråga. Vid sådana tillfällen kan vi bli tvungna att på kort varsel justera vår expedition och även förändra den slutdestination som var planerad från början för att inte utsätta oss för onödigt stora risker. Dessa händelser kan skapa mycket stora förändringar i en resa. Observera att dessa saker kan ingå i resan vi kör.
Så innan du bokar dig...
-Tag dig en rejäl funderare på om du verkligen skall delta i någon av våra expeditioner. Det kan bli tufft. ja, vi kör tuffa expeditioner.
Observera att du inte kan få några pengar tillbaka om du av någon anledning hoppar av bokad resa efter att ångerveckan gått ut. Detta för att det kan vara för sent för arrangör att ta in en ersättande expeditionsmedlem. Om du som deltagande expeditionsmedlem hoppar av pågående expedition/resa gör du ett avtalsbrott mot arrangören. I normalfall behöver inte detta ge några konsekvenser. Om någon planerar redan innan resan att hoppa av någonstans under pågående expedition måste det ha framgått innan avresan. Och det kan gå att hoppa av om det föregår en dialog om detta innan avhoppet.
Vid de mer extremare resorna kan ett avhopp leda till och du således äventyrar resan för de andra medlemmarna. Normalt går vi ut med mista antal deltagare som krävs för att expeditionen skall köras. Detta gäller för om resan skall vara ekonomiskt möjlig att köra. Men när det gäller det extremare resorna gäller inte bara antalet utan också säkerheten runt den situation vi befinner oss i och den roll du har i gruppen.